PRESSE

2018

2017

  • I aften kan du synge sammen med Elverhøjkoret
    – Omtale i DGO, 18. december 2017
  • Fællessang/morgensang ved Biketown-Showdown
    – Omtale i DGO, 12. september 2017

2016

Je suis Storm P

    • “(…) da båden kort efter afgang fra bådebroen for en stund lå stille på vandet under en træbro, hvorfra der lød harmonisk sang, udført af Elverhøjkoret. Tilskuerne kunne i starten ikke se koret, kun høre lyden af march og sang, der skærpede vores opmærksomhed og dannede ramme om hele oplevelsen. Da vi sejlede videre, blev det tydeligt, at koret med de glatkæmmede frisurer var iklædt uniforms-knæbukser m skrårem, armbind med hagekors og bar rosafarvede skjorter. Det var som om, at udtrykket med den ideologiske påklædning tilsat et nostalgisk-romantisk træk italesatte et tema om den uskyldige nationale sommerkolonihavehygge iblandet det forførende ved ung-nazisternes taktfaste støvletramp. Billedet af ”je suis” som et lettere forstyrret identitetsforhold talte sit eget tydelige sprog og etablerede en slags portal for resten af forestillingens horisont.”
      – Anmeldelse af Annelis Kuhlmann, Peripeti 22. august 2016
    • “Over vores hoveder tramper syng­ende nazister over en bro, senere invaderer de vores intimsfærer i den blidt skvulpende båd og byder os kedelige småkager.”
      – Anmeldelse i Berlingske, 5. august 2016
    • “De heilende nazistser synger så smukt at man er lige ved at overgive sig”
      – Anmeldelse i Politiken, 5. august 2016
    • “Elverhøjkoret træder til på broen over kanalmundingen ved søen som klovnesminkede nazister i lyserøde skjorter.”
      – Anmeldelse i Weekendavisen, 24. juni 2016
    • “Elverhøjkoret (for det er igen disse velklingende sangere, der indtager det grønne) er endda klædt i lyserøde kampskjorter og ridebukser med nazividde – og de indtager søbredden, som var det et erobringsklart kontinent.”
      – Anmeldelse i Information, 24. juni 2016
    • – Anmeldelse i JP, 22. juni 2016
    • “Og et kor dukker et par gange op ved kaj og på landjorden med til lejligheden nazistiske kampsange. Det er tilmed det ’Elverhøjkor’, som Det Flydende Teater har brugt ved tidligere lejligheder.”
      – Anmeldelse af Gregers Dirckinck-Holmfeld, 17. juni 2016
    • “Men så er det slut, da båden gør ophold ved broen. Elverhøjkoret står opmarcheret i lyserøde(!) naziuniformer, og Storm P. må i gang med sin lange indre dialog.”
      – Anmeldelse i DGO, 17. juni 2016
    • Ytringsfrihedens grænser: Valg og konsekvens i forestillingen Je suis Storm P
      – Omtale i DGO, 15. juni 2016
    • – Omtale, Sjællandske Medier, 2. juni 2016
    • Trailer for forestillingen ‘Je suis Storm P’
      – Trailer for forestillingen, juni 2016
  • 2015
  • Carl Nielsen koncerter giver støtte til Suppekøkkenet
    – Omtale i DGO, 3. december 2015

Grinet & Døden

    • ”Og da Elverhøjkoret så også pludselig dukker op ude i vandet forklædt som hvepse, så er idyllen total.”
      – Anmeldelse i Information, 14. august 2015
    • ”Elverhøjkoret står i charmerende glade solgule kostumer ude i vandkanten med megafoner og synger højt: ”Godmorgen sol, godmorgen morgen sol…Og ned på Jens og Karl, de frække fyre, der står og tisser på en tissemyre…”
      – Omtale i Teater1, august 2015
    • ”De fem dæksler kastes efter årets sommeroplevelse grundet de magiske øjeblikke hvor Rasmussen børnerim blev sunget af Elverhøjkoret mod og på båden. (…)”
      – Anmeldelse i Forbrugermania.com, 24. juli 2015
    • ”»Mere idyllisk kan det næsten ikke blive. Bådtur på Furesøen med musikalsk akkompagnement og Elverhøjkoret i finurligt-poetiske optrin langs bredderne.”
      – Anmeldelse i Jyllands-Posten, 20. juli 2015
    • ”»Du er ikke nogen falk, du er en lærke«, siger Halfdan Rasmussens kæreste Ester Nagel til ham. For ud af hans pen sprutter lettest sære, søde, sjove rim om insekter og bukser, leg med ord og bogstaver. Og lige meget hvor ihærdigt han fornægter dem retten til at eksistere i så alvorlig en tid, maser de sig ind på ham og os, når vi sejler forbi Elverhøj­koret, der midt i Furesøen højt og klart synger om Mariehønen Evigglad ind til os på båden.”
      – Anmeldelse i Berlingske Tidende, 18. juli 2015
    • ”Så lægger vi pludselig til ved en bådebro, hvor tre klovneagtige væsener går om bord. Med sig har de store sølvballonner med bogstaverne A, B og C (selvfølgelig Halfdans ABC), og mens de marcherer om bord, synger de Mariehønen Evigglad. Halfdan beordrer dem tilbage på land mens han råber (…)”

      “Vi sejler tilbage mod Frederiksdal. Da vi forlod den lille kanals udmunding, stod et lille kor ude i vandet og sang Godmorgen sol til aftensolen. Nu står de udklædte sangere på broen og synger Noget om helte, mens vi for slukkede motorer glider lydløst afsted. Så fint.”
      – Anmeldelse i Weekendavisen, 17. juli 2015

    • ”Inde på bredden står Elverhøjkoret i skikkelse af bolsjefarvede menneskefigurer og stemmer i med gakkede vrøvlevers. Et sjovt og kulørt billede på Halfdans indre, der simpelthen bare ikke kan lade være med at producere rim om kanonkonger, der skyder hovedet af deres koner.”
      – Anmeldelse i Politiken, 17. juli 2015
    • ”Det grotesk-poetiske bliver særligt tydeligt, når forestillingen suppleres med korindslag rundt på sejlruten.”
      – Annelis Kuhlmann, lektor i Dramaturgi, Peripeti, 16. juli 2015
    • ”Halfdan Rasmussen, krigen, grinet og døden”
      – Omtale i DGO, 7. juli 2015
    • ”Ingen svage led”
      – Anmeldelse i DGO, 23. juni 2015
    • ”(….)Og på en bro, båden sejler under, synger Elverhøjkoret yndefulde sange.(….)” “(….)’Mariehønen evigglad’ og ABC-rimene – sunget af Elverhøjkorets sjovt udklædte sangere, som var linet op forskellige steder på kyst og ved havnebroer.(….)”
      – Gregers Dirckinck-Holmfeld’s anmeldelse af “Grinet & Døden, 14. juni 2015

2014

FinanskriseOratoriet

    • ”Der var god gammeldags undergangsstemning i Kuhlausalen, da Elverhøjkoret fremførte deres nye og noget overraskende FinanskriseOratorium. (…) Denne anmelder var ikke helt upåvirket da han trådte ud af Kuhlausalen…”
      – Anmeldelse fra DGO, 6. okt 2014
    • ”Elverhøjkoret håber med deres FinanskriseOratorie at være med til at åbne dørene til nye projekter, nye samarbejder, nye fællesskaber, nye værdier og ny livsglæde i Lyngby-Taarbæk”
      – Artikel fra DGO, 2. okt 2014
    • Konkurrence: Vind billetter til Elverhøjkoret
      – Artikel fra DGO, 23. sept 2014
    • ”Amatørkor synger oftest pæne sange og kirkelige værker skrevet til en helt anden tid. Med forestillingen FinanskriseOratorie går Elverhøjkoret en anden vej og tager udgangspunkt i virkeligheden lige nu og her. Med talekor, salmer og nyskrevne korværker forsøger de at minde os om at vi måske ikke bare skulle gå videre efter finanskrisen som om intet var hændt.”
      – Artikel fra optakt, september 2014

2013

Point Omega

    • ”Vi vender tilbage til åstedet for at erkende dybder i finanskrisen og møde skæbner på begge sider af det finansskabte kaos: folket på gaden, i stykket smukt personificeret – nærmest klassisk tragisk – af et kor, der første gang afbryder forestillingen ved at trænge ind i banken med højlydte krav om retfærd. Krise er forretning, en god forretning. Frygt og panik flytter penge,” lyder kapitalens håbefulde mantra og koret advarer igen og igen:”Maaaar-ke-det er ner-vØØøøøØØøøøØØøøøøst….” Helt igennem rammende udført!”
      – Artikel fra KUNSTEN NU, november 2013
    • ”Kristian Husted står sammen med Christian Lollike for den dynamiske iscenesættelse godt hjulpet af billedkunstneren Ferdinand Ahm Krag. Resultatet er blevet en tankevækkende aften i selskab med fire gode skuespillere flankeret af Elverhøjkoret.” CPH Culture
    • ”…forestillingen gør et fikst greb i historien ved at lade et kor træde ind… højdepunktet bliver en desperat messe over, at pengebegær driver de forkerte magthavere frem.” Frederiksborg Amtsavis
  • ”Finanskrisen fragmenteret og afmonteret og samlet igen til et savlende, civilisatorisk kæmpemonster, der med sit krav om forbrug og vækst definerer vores tilværelse…” ”…Elverhøjkoret (…) iråbesætter det nervøse marked med kontrolleret rytmisk skælven. Køb. Sælg. Køb. Sælg.” Politiken

Robin Hood

    • ”Stærkt tager det sig ud med de udplyndrede småfolk i storsyngende samlet flok.” Mona Dithmer, Politiken
    • ”Det er sjovt, underholdende, hæsblæsende og til tider rørende. For når sværdene tier, og støvet fra hestene har lagt sig, så er det Elverhøjkorets klare stemmer mod aftenhimlen, som virker aller stærkest på mig.”
      ”Elverhøjkorets sang i sommernatten kan få de små hår til at rejse sig på armen”
      – Signe Steffensen, Det Grønne Område, 31. maj 2013